t +31 (0)73 5130637
m info@proplanet.nl

1950px-buyer-journey-decision-stage

Online verkopen? Weet jij wat het belang is van complete en actuele product informatie?

22 februari 2022


Zo niet, dan hebben we nieuws… consumenten zullen jouw producten niet kopen zonder volledige productinfo. En dit is waarom!


The importance of product dataStel je voor: Je zoekt een product en je vindt online een product dat aan jouw wensen lijkt te voldoen. Echter, wanneer je op het product op de webshop hebt geklikt op zoek naar een gedetailleerdere beschrijving, vind je geen of nauwelijks extra informatie. De webshop biedt geen technische specificaties, afmetingen en gewicht, materialen, afbeeldingen, video's, handleidingen... Zou jij het product dan toch kopen? 


Het antwoord is waarschijnlijk 'nee'. De reden is dat je niet genoeg informatie beschikbaar hebt om de aankoopbeslissing te maken. Als je verder gaat zoeken, kom je een product van een concurrent tegen dat wel een volledige beschrijving en voldoende productinformatie heeft. Je zult waarschijnlijk het product van de concurrent aanschaffen. Herkenbaar?




De rol van productdata in de klantreis 

De klantreis die de consument aflegt is vrij eenvoudig, zoals je hieronder ziet. Echter, als de consument niet voldoende informatie tot zijn of haar beschikking heeft in de overwegingsfase, hoe kun je dan verwachten dat de klant overgaat tot een aankoop?

Hier komt het belang van productdata om de hoek kijken. Wanneer een potentiële klant online zoekt naar een product, is de kwaliteit en de kwantiteit van de productinformatie van cruciaal belang in de beslissing om over te gaan tot aankoop of om weg te klikken.


Meer voordelen van volledig verrijkte productinformatie 

Als fabrikant of verkoper zijn er bovendien vele andere (financiële) voordelen aan het aanbieden van volledige productinformatie via alle kanalen. Denk bijvoorbeeld aan:


  • Minder retouren – klanten kopen meteen het juiste product.
  • Minder productvragen – klanten hebben alle informatie die ze nodig hebben al tot hun beschikking.
  • Verbeterde gebruikerservaring – klanten kunnen gemakkelijker het product vinden dat ze nodig hebben, zeker wanneer ze gebruik kunnen maken van zoekresultaten op de website en filters. 
  • Hogere omzet en lagere wervingskosten – klanten die een goede ervaring hebben, blijven terugkomen. 
  • Verbeterde reputatie – wanneer klanten tevreden zijn, zullen ze in de loyaliteitsfase jouw organisatie aanprijzen en goede reviews achterlaten. 



Hoe kan het Proplanet Product Information Management systeem (PIM) hierbij helpen?

De Proplanet PIM software geeft je de volledige controle over het beheren en dynamisch delen van je verrijkte data. Dit betekent dat alle productinformatie in al je systemen en op al je kanalen up-to-date is wanneer er veranderingen worden doorgevoerd bij de bron.


Het Proplanet PIM systeem biedt vele voordelen, zoals: 


  • Het eenvoudig importeren, classificeren en exporteren van productdata.

  • Een gebruiksvriendelijke interface met betrouwbare en stabiele prestaties. 

  • Één centrale databron om je productinformatie te beheren. 

  • Werkt in de cloud en is compatibel met alle webbrowsers. 

  • Geschikt voor grote en kleine productportfolio's. 

  • Integratie met een groot aantal back-office en ERP-systemen. 


Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!

Voor meer informatie of om een gratis demo aan te vragen, kun je ons e-mailen op info@proplanet.nl of bel ons op +31 (0)73 5130637.



Over de auteur


Als UK Sales Consultant is James Whateley verantwoordelijk voor het aantrekken van nieuwe klanten en het uitbreiden van het klantenbestand in het Verenigd Koninkrijk. Recentelijk heeft hij de implementatie van een intern ontwikkeld PIM-systeem bij een inkooporganisatie in de bouwsector verzorgd. Ook heeft hij ervaring met het PIM-systeem en de tools van Proplanet. James heeft een achtergrond in de IT die zijn kennis van en ervaring met PIM-systemen aanvult. 


Neem contact op met James via james.whateley@proplanet.uk of +44 7398 927304.